
Debattdagen skulle være en strukturert produksjon der alle hadde faste roller. Men uten forvarsel ble planene snudd på hodet. Vi har snakket med Julie Hartold Lillehagen fra Medier og Kommunikasjon. Hun gikk fra å være innspillingsleder til å ta ansvar for hele produksjonen. Med lite erfaring og ingen forberedelser sto Julie plutselig midt i kaoset.
Produksjonsleder over natten
Da lederen for prosjektet, Jeanett, sa at det ikke skulle være noe debattrom ble det en total omstrukturering av arbeidsfordelingen. Julie, som opprinnelig skulle være innspillingsleder, ble plutselig satt som produksjonsleder, uten tidligere erfaring med en slik rolle.
Tre roller på én gang
Da dagen endelig kom, gikk ikke alt etter planen. Ingen hadde logget på stream-kanalene, noe som skapte panikk i produksjonen. Julie måtte plutselig ta på seg en tredje rolle – ansvarlig for stream. «Jeg ville egentlig ikke være på stream, men det var ingen andre som kunne ta det,» forteller Julie om situasjonen. Sammen med Henrik, som delte produksjonsansvaret, forsøkte de å holde ting i gang. «Heldigvis steppet Max inn og hjalp til med innspillingen, men stressnivået var skyhøyt» legger hun til.
Dårlig kommunikasjon og misforståelser
Med så mange oppgaver som skiftet hender, ble kommunikasjonen utfordrende. Flere misforståelser skapte frustrasjon og gjorde samarbeidet vanskelig. Likevel klarte klassen å komme inn i en flyt, og alle gjennomførte oppgavene sine med imponerende innsats. «Selv med alt stresset, vil jeg gi creds til klassen for innsatsen de la inn,» nevner Julie.
En uventet konflikt
Midt i kaoset oppsto en uforutsett situasjon: Et bilde fra debattdagen viste seg å inneholde et diskriminerende tegn. Ingen i teamet hadde lagt merke til det, men reaksjonene kom raskt. Situasjonen ble umiddelbart tatt tak i og bildet ble slettet, og en samtale med de berørte ble gjort for å løse konflikten. «Det var en ekkel situasjon, men vi løste det på best mulig måte,» forklarer Julie.
Lærerik erfaring
Til tross for kaos, stress og noen tårer, kom produksjonen i mål. «Det ble ikke perfekt, men det gikk bra til slutt.» mener Julie. Klassen fikk en verdifull erfaring i hvordan man håndterer uforutsette utfordringer i et produksjonsmiljø. «Neste gang vil nok alle være godt forberedt» sier Julie.